Jednym ze zmartwień, marketerów na zapełnionym rynku reklamowym jest trudność z dotarciem do klientów ze swoim komunikatem. Dotyczy to wszystkich rodzajów firm. Działania corss marketingowe wraz z cross promocjami są doskonałym sposobem na niedrogie i efektywne wyróżnienie siebie i swoich produktów. Cross marketing dzięki możliwości dotarcia do klientów współpracujących z nami partnerów jest niezwykle efektywne i dużo bardziej efektywny niż działania w pojedynkę. W ostatnim okresie wraz ze wzrostem zagrożeń wynikających z recesji liczba akcji cross marketingowych w Europie  rośnie. Może warto pójść za dobrym przykładem.

Jakie działania cross marketingowe są najlepsze na początkowym etapie doświadczeń z tymi narzędziem marketera?

Poniżej 15 pomysłów na działania cross marketingowe:

  1. Wydrukuj materiały cross promocyjne z informacjami o sobie i swoim partnerze.
  2. Zaoferuj obniżoną cenę przy łączonym zakupie Twoich produktów i produktów partnera.
  3. Umieść informację o polecanych przez Ciebie produktach partnera w instrukcji obsługi produktu lub na opakowaniach.
  4. Umieszczajcie nawzajem swoje ulotki reklamowe (komplementarnych produktów lub usług) wewnątrz opakowań zbiorczych własnych produktów.
  5. Wymieńcie się listą mailingową klientów i zaoferujcie im własne produkty.
  6. Wykorzystajcie działania PR do nagłośnienia swojej współpracy.
  7. Wykorzystajcie własne siły sprzedaży do promowania wzajemnie swoich produktów.
  8. Dodawajcie swoim klientom próbki produktów swojego partnera przy zakupie większej ilości towaru.
  9. Wspólnie organizujcie szkolenia dla klientów pokazując synergię we wspólnym wykorzystaniu waszych produktów.
  10. Organizujcie wspólne promocje i działania komunikacyjne, których nie bylibyście w stanie zorganizować samodzielnie.
  11. Organizujcie promocje, w których nagrodami dla klientów będą produkty waszego partnera i upewnijcie się, iż on uczyni to samo.
  12. Wykorzystajcie wizerunek waszego partnera do podniesienia swojej wartości.
  13. Wspólnie bierzcie udział w działaniach sponsoringowych na waszym terenie, dzieląc przy tym koszty.
  14. Umieszczajcie na swoich rachunkach I fakturach wzajemne reklamy.
  15. Zaoferujcie nowy produkt lub usługę będący połączeniem waszego produktu i produktu partnera.

Dobór najefektywniejszych narzędzi cross marketingu zależy w dużej mierze od rynku, na jakim działacie, klientów, do których chcecie dotrzeć i budżetu, jakim dysponujecie. Jednakże podstawowym zadaniem jest odpowiedni wybór partnera do cross marketingu i cross promocji. Pamiętajcie nie wszystkie usługi i produkty można łączyć ze sobą a działania pomiędzy znacznie różniącymi się grupami docelowymi nie do końca są dobrym pomysłem.

Nawet najlepiej przygotowane działania cross marketingowe nie przyniosą spodziewanego rezultatu, jeśli w oczach klientów wartość dodane całego przedsięwzięcia nie będzie dla klientów korzystna, lub wizerunek jednego z partnerów lub jego produktów będzie szkodził drugiemu. Nie wszystko złoto, co się świeci.