Każdy Product Manager znajduje się czasami w sytuacji, gdy musi zaczyna szukać nowej pracy. W najlepszej sytuacji są Ci, którzy pracują aktywnie i są znani w środowisku branżowym, pracują w dużych firmach na konkurencyjnym rynku. Oni nie muszą się martwić o pracę, zawsze znajdzie się organizacja ceniąca posiadaną przez pracownika wiedzę i zdolność do efektywnej pracy niemalże z dnia na dzień po zmianie pracodawcy.
Przejście z biznesową wiedzą do konkurencji jest, co prawda mało etyczne, ale przynosi efekty. Pomimo, iż mało, kto się do tego przyznaje, w bardzo konkurencyjnych branżach podkupienie pracownika jest jednym z najlepszych sposobów taniego pozyskania informacji i zdobycie wykwalifikowanego managera. Choć można mieć wątpliwości, co do lojalności takiego pracownika, pracodawcy często decydują się na takie rozwiązanie.
W gorszej sytuacji są, Product managerowie, którzy z różnych względów musieli odejść z firmy i rozpoczęli inną (tymczasową) pracę na stanowisku niezwiązanym z zarządzaniem produktem lub co gorsza pozostają bez pracy.
Sam byłem w takiej sytuacji i wiem, iż nie jest łatwo powrócić ponownie na stanowisko Product managera do dobrej ( dającej możliwości rozwoju) firmy.
Poniżej przedstawię 5 kroków, jak szukać pracy na stanowisku Product Managera.
Na wstępie trzeba uzmysłowić sobie podstawową zasadę – poszukiwanie pracy nie jest niczym innym niż marketingiem i sprzedażą produktu. Tym produktem jesteś Ty. Przypomnij sobie, na czym polegała Twoja praca, jak wyglądał proces zarządzania produktem, którego byłeś szefem.
Jak wiesz nie ma dwóch identycznych produktów na rynku, jedne są lepsze inne gorsze, ale jako specjalista powinieneś wiedzieć, co zrobić, aby pozornie z niedoskonałego produktu przygotować rynkowy HIT.
1) Przeprowadź analizę samego siebie określ swoje mocne i słabe strony, możliwości, jakie się przed Tobą otwierają a także zagrożenia wynikające z Twojego doświadczenia, edukacji i sytuacji zawodowej. Przygotuj listę swoich wyjątkowych cech, umiejętności i doświadczenia zawodowego wyróżniających Cię spośród innych kandydatów na rynku.
2) Określ rynek docelowy czyli branże, w których chciałbyś pracować oraz wybierz właściwy segment tego rynku (swoje wymarzone firmy). Pamiętaj, iż nie ma uniwersalnych produktów i nie każdy z nich może być pozycjonowany na najwyższej półce. Zastanów się, jacy pracodawcy mogą być Tobą zainteresowani i dlaczego.
3) Określ swoją cenę. Ustal ile możesz być wart, weź pod uwagę to ile ktoś może za Ciebie zapłacić.
4) Przygotuj plan marketingowy dla samego siebie oraz materiały komunikacyjne – odpowiedni życiorys zawodowy i list motywacyjny. Pamiętaj jesteś innowacyjny, to ostatnio modne słowo.
Teraz kolej na najdłuższy krok.
5) Twoje działania marketingowe, dopasuj odpowiedni marketing MIX:
– Przeglądaj ogłoszenia w Internecie i prasie codziennej, wysyłaj swoje aplikacje tylko tam gdzie wiesz, że mógłbyś pracować. Nie wysyłaj hurtem aplikacji na każde pojawiające się ogłoszenie.
– Rozpowiedz znajomym i przyjaciołom, że szukasz pracy.
-Zaplanuj i wykonaj 30 rozmów telefonicznych w tygodniu z potencjalnymi pracodawcami. Wysyłaj 20-30 aplikacji w tym samym czasie. Ważne żeby wraz z ilością utrzymywać odpowiednią, jakość wysyłanych aplikacji. Nie ma jednak co ukrywać, iż jednak ilość podjętych działań jest ważna, szczególnie w obecnym stanie rynku.
– Wykorzystaj biznesowe portale, społecznościowe takie jak goldenline.pl, grono.pl linkedin.com. Załóż tam swój profil (jeśli go jeszcze nie masz), pokaż się od najlepsze strony, pozwól siebie znaleźć.
-Zdobądź rekomendacje od znajomych, może otrzymasz od nich numer telefonu do osoby rekrutującej. Jako osoba z polecenia zawsze będziesz traktowany inaczej.
– Dotrzyj do ukrytych ofert pracy. W dobrze prosperującej ekonomii tylko około 40% wszystkich ofert pracy jest reklamowanych, podczas spowolnienia gospodarczego jeszcze mniej. Dotarcie do nich to jak odkrywanie niszy rynkowej.
– Zostań członkiem stowarzyszenia Product managerów lub choćby grupy dyskusyjnej, której członkami są Product Managerowie, napisz na forum, że szukasz pracy. Na te listy dyskusyjne często zaglądają osoby z działów HR i firm rekrutujących.
– Zadzwoń do osoby rekrutującej, jeśli nie zdołasz z nią porozmawiać, staraj się skontaktować z osobami na wyższych stanowiskach z Dyrektorem HR, Dyrektorem Marketingu, Dyrektorem Strategii czy działu Badań i Rozwoju. Pamiętaj przy tym o sile portali społecznościowych i zasadzie „trzech uściśnięć ręki”.
– Jeśli znajdziesz interesującą Cię firmę postaraj się wykorzystać znajomości i sprawdź czy ktoś, kogo znasz przypadkiem tam nie pracuje lub może zna osoby z tej firmy.
– Rozważ możliwość relokacji i podjęcia pracy w innym mieście.
– Bądź aktywny i nie trać wiary w siebie, jeśli w pierwszym okresie od rozpoczęcia Twojej akcji marketingowej nie ma oczekiwanych rezultatów. Oceń sytuację zmodyfikuj narzędzia komunikacyjne i działaj dalej. Tylko wytrwałe celowe działania przynoszą długotrwałe efekty.
Podziel się z nami swoimi sposobami, tymi, które działały i tymi, które nie. Pamiętaj nie jesteś pierwszą osobą, która szuka pracy i zapewne nie ostatnią. W każdym życiorysie znajdują się lepsze i gorsze okresy. Dasz radę!