Jak “sprzedać” szefowi pomysł na innowacyjny produkt?

“If at first, the idea is not absurd, then there is no hope for it”

(Albert Einstein).

Czyli jak powiedział Einstein – Jeśli pomysł na początku nie jest absurdalny to, nie ma  szansy na końcowy sukces.  Załóżmy, iż jesteś Product Managerem, zarządzasz produktem istniejącym na rynku już jakiś czas. Przyszedł Ci do głowy pomysł na nowy innowacyjny produkt.  Tylko jak taki pomysł popchnąć dalej, nie jesteś sam w firmie a najczęściej to szefowie podejmują decyzje. Co zrobić żeby Twoja innowacja, genialny pomysł znalazł się na właściwej drodze rozwoju i nie utknął pomiędzy Twoją głową a wyświetlaczem laptopa.

Zdanie wypowiedziane przez Einsteina daje nadzieję, iż jeśli początkowo mamy nawet absurdalny pomysł to należy go rozwijać, zwłaszcza, iż tylko takie pomysły mają szansę osiągnąć sukces.

Jeśli już podchodzimy do innowacji kreatywnie z otwartą głową i uda nam się wygenerować dobrze rokujące pomysły to jak przekonać szefów do tego, że Twój pomysł może przynieść firmie pieniądze i wyprzedzić konkurencję.

Sprzedaż dobrego pomysłu szefowi to nie to samo, co sprzedaż dobrego produktu do klienta. Gotowy produkt można zobaczyć, dotknąć, wypróbować i porównać do innych. Z pomysłem tak się nie da, zwłaszcza, jeśli on jest rewolucyjny lub nie do końca zgodny ze „starą” strategią Twojej firmy.

Przede wszystkim należy zbudować swoją wiarygodność. Na piękne oczy niczego serio nie sprzedasz. Koniecznie musisz znaleźć punkt odniesienia dla tego pomysłu w głowie swojego szefa. Zastanów się jak szef może odebrać ten pomysł, jakie może dzięki niemu osiągnąć korzyści a co może stracić. Od chwili, gdy przedstawisz ten „swój” pomysł szefowi, a boss go zaakceptuje, pomysł przestaje być Twoim pomysłem, ale zaczyna być „waszym”.

Postaw się w jego sytuacji, jak ty byś zareagował gdyby pracownik przyszedł do Ciebie z takim innowacyjnym pomysłem. Musisz dopasować ten pomysł do swojego szefa, spraw by poczuł się również jego twórcą. Zainteresuj się, czym zajmował się Twój szef wcześniej, jakie ma poglądy i co go interesuje. Przygotuj historię, którą Twój szef będzie mógł dalej przekazać. Jeśli nie będzie się z tym czuł komfortowo to szkoda Twojego czasu.

Dobrze, jeśli wpasujesz swój pomysł w realne sytuacje mające miejsce w Twojej firmie lub na rynku, na którym firma się znajduje. Staraj się nie komunikować tego pomysłu na forum działu zanim nie pozna go Twój szef, skoro Twoi kumple nie wymyślili tego pomysłu sami to wg nich, on jest nic nie wart.

Sam niestety nie jesteś w stanie ocenić czy czegoś nie przeoczyłeś. To jest właściwy moment na skonfrontowanie pomysłu z kimś zaufanym, niekoniecznie z działu lub firmy, ale z kimś, kto pomoże Ci ocenić, co można dopracować w Twojej historii i jak ją ulepszyć.

Żaden pomysł na innowację początkowo nie jest pozbawiony wad, nie obędzie się bez ich wyszukiwania i porównań do innych podobnych projektów. Koniecznie musisz zabawić się w „adwokata diabła” i przed samym sobą ocenić tą innowację pod względem zagrożeń, możliwych trudności i nieprzewidzianych sytuacji. Bądź gotowy na to, iż podczas prezentacji swojej idei, Twój szef może zadać Ci podobne pytania i w razie gdybyś nie był na nie przygotowany cała Twoja inwencja i pomysłowość mogą zostać skrytykowane a innowacyjny pomysł na nowy produkt nigdy nie pojawi się nawet w fazie projektowej.

Jeśli przeszedłeś już wszystkie powyższe kroki możesz przystąpić do przedstawienia pomysłu swojemu szefowi. Lepiej nie zwoływać zebrania zarządu na tą okoliczność ani zapraszać przedstawicieli innych działów. Napisz maila odsłaniającego część pomysłu, ( który pozwoli Twojej firmie zająć pozycję lidera rynku), umów się na spotkanie z szefem, a następnie przedstaw ten pomysł na innowację. Miej w głowie to, co powiedział Einstein, ale nie komunikuj tego głośno.

Jeśli Twój innowacyjny pomysł znajdzie uznanie szefa, droga do stworzenia projektu jest otwarta. Wszystko w Twoich rękach. Teraz jako Product Manager możesz rozpoczynać planowanie procesu zarządzania produktem. Pamiętaj, iż na 3000 pomysłów na nowy produkt tylko dwa są wprowadzane na rynek a jeden z nich zaledwie osiąga sukces. Nie załamuj się, jeśli za pierwszym razem nie wszystko pójdzie zgodnie z planem. Tylko ten, co nic nie robi nigdy się nie myli.

3 komentarze
  1. Terrorysta 9 lat temu

    To z pogranicza psychologii, jak przekonać ludzi do swoich racji.
    Dotyczy nie tylko innowacyjnych produktów ale i każdego tematu do którego musimy przekonać innych. Dość ogólnie ale ok.

    T

  2. damianjak 9 lat temu

    Samo przedstawienie pomysłu rzeczywiście jest istotne, ale co udało mi się zaobserwować to równie ważne jest nadanie mu odpowiedniej nazwy, tak aby już na starcie zyskać parę punktów w oczach szefa, oczywiście jeśli nazwa jest ok 🙂

  3. Terrorysta 9 lat temu

    Coś mi się wydaje, że podszedłeś do tego zbyt lekko żartobliwie.

Napisz komentarz

©2018 Product HERO - Portal Product Managera

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account