Produkt Management jest ważnym elementem procesu marketingowego ale często odgrywa pomocniczą rolę w organizacjach. Umieszczony pomiędzy działem badań i rozwoju a działem sprzedaży. Produkt Management wspiera kanały dystrybucji informacjami o produkcie, przekazuje do działu rozwoju informacje o oczekiwaniach konsumentów a dla działu komunikacji marketingowej jest źródłem tekstów, opracowań oraz pomysłów dla działań komunikacyjnych. Product Manager powinien inicjować procesy innowacyjności w firmie. Innowacja jest kołem zamachowym, które potrafi wielkrotnie przyspieszyć każdy biznes.

Czy to jest właściwa rola Produkt Managera? Historia produkt managementu zaczęła się w branży dóbr konsumpcyjnych. Jednym z istotnych czynników wpływających na ewolucje produkt managementu była wzrastająca konkurencja. Gdy nowe produkty pojawiały się na rynku, co raz trudniej było konkurować o klienta wykorzystując standardowe narzędzia. Podobne lub wręcz identyczne produkty pojawiały się na rynku. Więcej przedsiębiorców starało się rywalizować o portfel klienta.

Nie można już było polegać na zwykłej demonstracji produktu czy reklamie, którą w takim samym zakresie wykorzystywali konkurencji. Wyróżnienie produktu od innych obecnych na rynku stało się kluczowym elementem walki konkurencyjnej. Innowacja produktowa potrafi przyciągnąć nowych klientów i uzyskać przewagę na starcie. Nacisk na reklamę został przesunięty z produktu, jako takiego na komunikowanie wizerunku tworzącego produkt. I to stało się elementem kluczowym dla rozwoju marketingu a Produkt Managementu w szczególności. Wraz z rozwojem firm oraz powiększaniem się asortymentu managerowie produktu zaczęli kierować rozwojem produktów oraz całych grup produktowych.

Przez lata w tradycyjnych firmach produkt managerowie oraz brand managerowie stali się ambasadorami swoich produktów w branży dóbr konsumpcyjnych. Następnie przyszła technologia, firmy technologiczne najczęściej zaczynały od pojedynczego developera oraz jednego produktu. Z czasem, gdy produkt stawał się popularny zaczęto zatrudniać handlowców. Sprzedawcy potrzebowali narzędzi by efektywnie sprzedawać (katalogi, ulotki, informacje, promocje, sample) więc zaczęto zatrudniać osoby od komunikacji marketingowej. Wszystkie te grupy domagały się dodatkowego wsparcia produktowego (technicznego) Wtedy ktoś przypomniał sobie o menadżerach produktu. W wielu firmach technologicznych, Produkt Management pełni rolę pomocniczą.

Odnosząc się do modelu produkt managementu w firmach dóbr konsumpcyjnych doskonale widać, iż tamten model doskonale spełnia swoją rolę. Tam Produkt Manager wie więcej na temat klientów niż ktokolwiek w firmie..Problem firm technologicznych jest taki, iż PM służy w jednostronnej komunikacji z rynkiem, natomiast nie ma nikogo, kto by odbierał informacje z rynku. Dział rozwoju zna technologię, handlowcy wiedzą jak sprzedawać, komunikacja marketingowa wie jak komunikować i reklamować produkt. Brakuje tylko informacji z rynku, które powinien zbierać Produkt Management.

Dlaczego klienci kupują nasz produkt, dlaczego tylko część klientów jest nim zainteresowana, czy możemy zwiększyć udziału rynkowe? A może osiągnęliśmy już maksimum a rynek jest nasycony takimi produktami. Co jeśli to konkurencja ma lepszy, innowacyjny produkt, albo pozostała część potencjalnych klientów potrzebuje produktu o innej specyfikacji? Może nazwa nie jest odpowiednia lub opakowanie nie spełnia swoich funkcji? A może zwyczajnie klienci o naszym produkcie nie słyszeli? I powinniśmy do nich skierować nasz komunikat?! Czy nie lepiej było by poznać rynek i potrzeby klientów zanim wprowadzimy nowy produkt?
Odpowiedzi na te pytania może dostarczyć właściwie umiejscowiony w strukturze firmy Produkt Management. Powinien on być expertem od rynku i znać potrzeby klientów, które jego firma może zaspokoić lepiej i szybciej niż konkurenci. Te informacje powinny być właściwie komunikowane do działu R&D, który będzie kontynuował a nie rozpoczynał cykl wprowadzania nowych produktów.