Chciałbym zachęcić do refleksji nad tym, iż tworzenie nowego produktu nie wymaga wiedzy tajemnej. Każdy może stać się wynalazcą, Product Managerem, czy producentem. Liczą się pomysły, od dobrego pomysłu do dobrego produktu jest bliżej niż się wydaje.
Przepis na nowy produkt lub usługę jest banalnie prosty, nie ma, co szukać daleko, najlepiej rozejrzeć się dookoła siebie. Każdy z nas ma swoje sposoby na rozwiązywanie codziennych problemów, które dzielimy z innymi. Wystarczy zaproponować innym nasze sposób na rozwiązanie konkretnego problemu i doskonalić je w taki sposób, aby inni mogli z tego korzystać. „ Potrzeba jest matką wynalazku”.
Tak jak to się stało z największym wynalazkiem (innowacją)ostatnich 20 lat, jakim bez wątpienia jest Internet Berners Lee pracując, jako inżynier IT w szwajcarskim CERN “wynalazł” współczesny fenomen jakim jest Internet. Sam mówił o tym, iż potrzebował tego do swojej pracy, chciał rozwiązać problemy utrudniające efektywną pracę inżynierów przy projektach informatycznych w CERN. W taki sam sposób (z potrzeby wynalazcy) powstał hamburger, długopis, zapałki czy inne banalne produkty. Genialni wynalazcy, innowatorzy zazwyczaj rozwiązywali własne problemy, ułatwiając życie sobie i innym.
Wg raportu firmy doradczej Deloitte LLP ponad jedna trzecia przychodów firm produkcyjnych na świecie pochodzi z produktów, których nie było w sprzedaży jeszcze pięć lat temu. Innowacja nakręca biznes, pozwala rozwijać się przemysłowi i dzięki niej klienci znajdują rozwiązanie dla swoich problemów, tych uświadomionych oraz tych nieuświadomionych. Dla przedsiębiorców tylko nowe produkty są motorem napędowym i pozwalają być konkurencyjnym na rynku. Innowacje produktowe, które osiągną sukces na rynku szybko zostają powielane lub kopiowane, dlatego rynek cały czas poszukuje nowości.
Wyobraźmy sobie rynek bez innowacji, bez nowych produktów. Procesy produkcyjne zostają dopracowane do perfekcji, konkurenci obniżają cenę, zawsze się znajdzie ktoś, kto wyprodukuje taniej niż Ty, niższa cena nie jest dobrą strategią w dłuższym okresie. Odpowiedzią na strategie niskiej ceny są np. nowe produkty. Dzięki temu, iż firma będzie rozwijała nowe produkty czy nowe usługi lub modyfikowała obecne, z łatwością wyróżni się od konkurencji i zdobędzie przewagę nie narażając się na walkę wyłącznie ceną.
Każda organizacja szuka nowych innowacyjnych produktów. Jeśli masz pomysł to już pół drogi od sukcesu, zawsze możesz stać się przedsiębiorą lub sprzedać swój pomysł innym. Choć sam pomysł to dopiero początek drogi, to od niego wszystko się zaczyna. Najczęściej samych pomysłów nikt nie jest w stanie dobrze sprzedać. Ile kosztuje 1 litr wody ze źródła wydobywającego się w górach? A ile ten sam litr wody w butelce stojącej na sklepowej półce? Taka jest mniej więcej różnica pomiędzy samym pomysłem a gotowym produktem.
Ale wróćmy do etapu, w którym nie mamy jeszcze pomysłu na produkt i dopiero szukamy inspiracji.
Pierwszym krokiem zazwyczaj jest burza mózgów i rozwój koncepcji produktu z niej wynikający. Kiedy pomysł zostanie wyłoniony należy ocenić czy znajdzie się rynek dla tego produktu, jak będzie grupa docelowa klientów i czy jesteśmy w stanie stworzyć samodzielnie produkt mając na względzie możliwości inżynierskie i finansowe. Na końcu musimy ocenić czy będziemy w stanie zarobić na tym produkcie.
Dla jednoosobowego innowatora proces rozwoju produktu nie będzie się różnił od tego, w jaki sposób rozwijają swoje produkty duże firmy, jednakże zakres każdego z etapów będzie inny ze względu na dostępne środki i możliwości.
Nie wszyscy muszą przechodzić cały proces, będąc zdanym wyłącznie na własne siły. W zależności od możliwości możemy sprzedać swój pomysł na dowolnym etapie jego rozwoju, ale pamiętajmy im później tego dokonamy tym drożej możemy sprzedać nasz produkt.
Zachęcam wszystkich, product managerów, innowatorów, wynalazców i twórców pomysłów produktowych do podzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi. Czy udało się Wam wprowadzić wymyślony przez siebie produkt? Ile czasu to trwało? Czy dokonaliście tego sami? Czy produkt odniósł sukces?
Zapraszam do zostawiania komentarzy.
5 komentarzy
Sylwester
Witam bardzo serdecznie mam wiele pomysłów innowacyjnych i chciałbym założyć własną firmę lub wejść współpracę z firmą istniejącą. Niestety wysyłając do firm opis produktu nie natrafiłem na zainteresowanie produkcją jak i produktem.
Mam pomysł na produkt którego jeszcze na rynku nie widziałem.
Nazwa produktu to choinka ogrodowa na doniczki składająca się z 5 pierścieni i na każdym pierścieniu znajdują się 5 ramion a na końcu znajduje się doniczka z kwiatkiem . Każdy pierścień można obracać dowolnie tak by doniczki nie znajdowały się nad sobą.
Sylwester
Mam pytanie cz są w Polsce firmy które inwestują w innowacyjne projekty i lub w pracowników którzy wymyślają innowacyjne produkty.
Malwina
Cześć chciałabym produkować perfumy bluzki i spodnie z nadrukiem plemnika.
Adam
ja mam pomysl jak zrobic aby polskie drogi byly by bezpieczniejsze od ludzi ktorzy nagminnie przekraczaja predkosc, a wiec foto radary ktorych uzywamy nie sa do konca dobre bo przeciez jak je widzimy to zaraz sciagamy noge z gazu, ja pomyslalem o urzadeniach ktore byly by rozstawione np. co 30 km (w trasie)ktore zapisywaly by w jakim czasie przejechal samochód miedzy urzadzeniem 1 a urzadzeniem 2 po czym automatycznie przeliczalo by z jaka srednia predkoscia samochod jechal , oczywiscie samochody takie musialy by miec czipy ktore to urzadzenie by czytalo na to tez mam pomysl jak mozna by to rozwiacac ,
Ewelina
Dzien dobry. Mam pomysł na produkt z plastiku bądź metalu ale nie wiem gdzie mogłabym go wyprodukować . Jestem z Łodzi mogę liczyć na Państwa pomoc?